Yrittäjät tutuksi

13
syys
2021

Petteri Löppönen, LUMO Image

Oulu vei helsinkiläismiehen sydämen kahdella tapaa.

Syntyjään helsinkiläinen Petteri Löppönen aloitti valokuvauksen harrastuspohjalta vuonna 1997. Tuohon aikaan hän suoritti ravintola- ja hotellialan liikkeenjohdon restonomiopintoja Helsingissä Haaga Instituutissa ja pääsi vaihto-oppilaaksi Bangkokiin viiden kuukauden ajaksi. Kipinä valokuvaamiseen syttyi Thaimaan vaihto-oppilasjakson aikana, kun hän osti reissullaan ensimmäisen järjestelmäkameransa.

Restonomiopintojen jälkeen vuonna 2001 hän suoritti Prahassa Radisson SAS hotelliketjun järjestämän Management Trainee -koulutuksen, jonka kautta hänellä oli mahdollisuus hakea koulutusta vastaaviin työtehtäviin Radissonin hotelleihin ympäri maailmaa. Petteri päätti hakea Assistant revenue managerin työtä, mutta ainoa tuolloin haettavissa ollut työpaikka, johon sisältyi Revenue managerin tehtäviä, oli Oulun Radisson SAS hotellin varaamopäällikön paikka. Hän haki paikkaa ja pääsi työhaastatteluun, joka toi miehen ensimmäisen kerran Ouluun kesällä 2001. 

Petteri kertoi, että hänen saapuessaan Ouluun oli todella kaunis kesäpäivä ja keskustassa soi Rotuaari Piknik. Petteri huomasi nopeasti, että Oulusta puuttui se kiireen tunne, mikä Helsingissä oli jatkuvasti läsnä ja leposykekin laski heti. Hän sai hakemansa työn Radisson SAS hotellista, muutti Ouluun, ihastui kaupunkiin sekä sen avoimiin ihmisiin, ja reilu vuosi myöhemmin tapasi myös nykyisen puolisonsa Jennin. Vuonna 2002 Petteri muutti takaisin Helsinkiin hotellin organisaatiomuutoksen vuoksi, mutta oli ehtinyt puolentoista vuoden aikana rakastua Ouluun ja oululaiseen, joten kaipuu takaisin pohjoiseen oli tullut jäädäkseen.

Vuonna 2005 Petteri palasi takaisin Ouluun opiskelemaan kauppatieteiden maisteriksi. Hän valmistui maisteriksi vuonna 2008 ja aloitti samaan aikaan valokuvaajan ammattitutkinnon suorittamisen Torniossa. Koulutuksen tarkoituksena oli syventää hänen osaamistaan valokuvausharrastuksen parissa, eikä hän vielä silloin ajatellut, että tekisi valokuvausta työkseen. Koulutus ja valokuvaukseen syventyminen vei kuitenkin miehen mennessään, ja vuonna 2011 hän päätti suorittaa yrittäjän ammattitutkinnon Oulun PSK-Aikuisopistossa. Opintoihin kuului liiketoimintasuunnitelman laatiminen, jonka pohjalta LUMO Image sai alkunsa.

Aluksi Petteri teki pääasiassa hää-, perhe- ja lapsikuvauksia, mutta huomasi nopeasti, että kilpailu alalla oli kovaa. Hän teki myös jonkin verran yrityskuvauksia ja totesi, että yrityskuvauksessa oli paljon potentiaalia ja vähemmän kilpailua. Kasvavissa määrin hän kuvasi yrityksille henkilöstö-, tuote- ja brändikuvia, ja vuonna 2017 hän eriytti yrityskuvauksen omaksi brändikseen nimellä Valokuvaaja Petteri Löppönen ja jatkoi hää- ja perhevalokuvausta LUMO Image brändillä. Petteri kuvaa todella monipuolisesti henkilökuvista tuotekuviin ja luo yrityksille brändi- ja markkinointisisältöä. Videoiden kysyntä on kasvanut viime vuosien aikana ja nykyisin hän tuottaa myös videoita valokuvauksen ohessa.

Yrittäjyydessä Petteriä kiehtoo erityisesti vapaus omien töiden suunnitteluun ja aikatauluttamiseen. Yrityskuvia kuvatessaan hän pääsee tutustumaan eri alojen ammattilaisiin, työtehtäviin ja paikkoihin, joihin hän ei välttämättä muuten tutustuisi. Hänelle toisten yrittäjien kanssa verkostoituminen on tärkeää, ja hän osallistuukin mielellään erilaisiin yrittäjille suunnattuihin tapahtumiin. Kun häneltä kysytään, että jos voisi palata ajassa taaksepäin ja tehdä yrittäjäuran alussa jotain toisin, niin tekisikö hän jotain toisin. Petteri toteaa, että hän miettisi tarkemmin sitä, haluaako erikoistua valokuvaajana johonkin tiettyyn aiheeseen.

Petteri kertoo viihtyvänsä hyvin kotona ruokaa laittaen, leipoen ja elokuvia katsellen. Parin viime vuoden aikana hän on innostunut leipomisesta, erityisesti hapanjuurileipien tekemisestä. Elokuvat ovat hänen intohimonsa, ja aina kun mahdollista, niin hän suuntaa elokuvateatteriin, mutta katsoo paljon elokuvia myös kotona. Luonnossa liikkuminen antaa hänelle energiaa.

Muille yrityksille ja yrittäjille Petteri haluaa sanoa, että ei kannata jäädä turhaan yksin miettimään yrityksen markkinointia ja visuaalista sisältöä. Hän kehottaa ottamaan markkinoinnin ammattilaisiin rohkeasti yhteyttä, mikäli tarvitsee apua näiden asioiden kanssa.

 

Teksti: Minna Haapaniemi, Elmiina Kivioja ja Noora Piirainen

LUMO-Image-Petteri-Löppönen
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
8
joulu
2021
Tarmo Lammi, Tarratalli
1
joulu
2021
Kirsti Juhonsalo, Oulun Vadelmatarha
10
marras
2021
Mika Halonen, Van Center
1
marras
2021
Kirsi Mannermaa, Virtuaaliassari
11
loka
2021
Kristiina Tervonen, Kätilöpalvelu Käsi Sydämellä
27
syys
2021
Arttu Taikina-aho, Oulun Asbestikartoitus Oy
20
syys
2021
Anu Rosenberg, Luonnokas Oy
6
syys
2021
Armi Soilanterä, Erotiikan Aika
30
elo
2021
Minna Hänninen, GreenDreams Oy
9
elo
2021
Sami ja Tiina Kilponen & Liisa Virho-Kilponen, Salon Virho
2
elo
2021
Minna Koivula, Ilosta Oy
26
heinä
2021
Elise Hänninen, Decoprintit Oy
21
kesä
2021
Kari Mikkola, Urheilukauppa.eu
14
kesä
2021
Mikko ja Susanne Malmiaho, Lukkoliike Hepetek
7
kesä
2021
Esko Virtanen, Massatalo
31
touko
2021
Marisa Rakennuskoski ja Riku Laine, Easymove
24
touko
2021
Juha ja Kari Lukkarila, Oulun Konttoripiste Oy
17
touko
2021
Risto Huovinen, Stemma Oulu
10
touko
2021
Jussi Riikonen, Videcam Oy
Tuttu yrittäjäTuttu yrittäjä - Tue paikallista, valitse Tuttu

Oululainen ihminen

Tuttu yrittäjäTuttu yrittäjä - Tue paikallista, valitse Tuttu

Oululainen
yrittäjä

Tuttu yrittäjäTuttu yrittäjä - Tue paikallista, valitse Tuttu

Sivustomme käyttää evästeitä. “Hyväksyn evästeet” -nappia painamalla hyväksyt evästeiden käytön. Evästeet tekevät sivustomme käyttämisestä helppoa, nopeaa ja käyttäjäystävällistä.